Dersin Adı | Biyomedikal Görüntü İşleme |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BME 404 | Güz/Bahar | 2 | 2 | 3 | 5 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | ||||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı biyomedikal görüntülerin iyileştirilmesi, bölütlenmesi, hizalanması ve sınıflandırılması konularındaki temel prensipler hakkında bilgi birikimi sağlamak ve farkındalık yaratmaktır. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Tıbbi görüntülerin elde edilmesi, saklanması, görselleştirilmesi ve işlenmesinin temelleri. Örnekleme ve nicemleme. Fotoğraf saklama ve iletim sistemleri. Biyomedikal görüntü formatları. Temel ve ileri seviyede görüntü işleme yöntemleri. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | X | |
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş ve Genel Tanıtım | Ders notları |
2 | Biyomedikal Görüntüleme Teknolojisi | Bölüm 1, 6-8. "Handbook of Medical Imaging", Sonka and Fitzpatrick, Vol.1, SPIE Press |
3 | Biyomedikal Görüntülerin elde edilmesi, örneklenmesi ve nicemlenmesi | Ders notları |
4 | Biyomedikal Görüntülerin Saklanması, Arşivlenmesi ve İletim Sistem ve Formatları | Bölüm 8-9. "Handbook of Medical Imaging", Sonka and Fitzpatrick, Vol.3, SPIE Press |
5 | Biyomedikal Görüntü İşleme, İyileştirme, Süzgeçleme | Bölüm 4-5. "Handbook of Medical Imaging", Sonka and Fitzpatrick, Vol.2, SPIE Press |
6 | Biyomedikal Görüntülerin Bölütlenmesi - I | Bölüm 2-3. "Handbook of Medical Imaging", Sonka and Fitzpatrick, Vol.2, SPIE Press |
7 | Biyomedikal Görüntülerin Bölütlenmesi - II | Bölüm 2-3. "Handbook of Medical Imaging", Sonka and Fitzpatrick, Vol.2, SPIE Press |
8 | Tekrar ve Ara Sınav | |
9 | Biyomedikal Görüntülerin Çakıştırılması - I | Bölüm 8. "Handbook of Medical Imaging", Sonka and Fitzpatrick, Vol.2, SPIE Press |
10 | Biyomedikal Görüntülerin Çakıştırılması - II | Bölüm 8. "Handbook of Medical Imaging", Sonka and Fitzpatrick, Vol.2, SPIE Press |
11 | Biyomedikal Görüntülerin Görselleştirilmesi | Bölüm 1. "Handbook of Medical Imaging", Sonka and Fitzpatrick, Vol.3, SPIE Press |
12 | Biyomedikal Görüntülerin Sıkıştırılması | Ders notları |
13 | Biyomedikal Görüntülerin Aranması ve Geri Getirilmesi | Ders notları |
14 | Biyomedikal Görüntü Analizinin Diğer Uygulamaları | Ders notları |
15 | Dersin gözden geçirilmesi | |
16 | Final sınavı |
Ders Kitabı | Handbook of Medical Imaging, Medical Image Processing and Analysis (2009) by Milan Sonka and J. Michael Fitzpatrick, SPIE Press, ISBN: 0819477605. |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Biomedical Signal and Image Processing (2005) by Kayvan Najarian and Robert Splinter, CRC Press, ISBN: 0849320992. Digital Image Processing for Medical Applications (2009) by Geoff Dougherty, Cambridge Univ. Press, ISBN: 0521860857. Medical Imaging Signals and Systems (2005) by Jerry L. Prince and Jonathan Links, Pearson, ISBN: 0130653535. Biosignal and Medical Image Processing (2008) by John L. Semmlow, CRC Press, ISBN: 1420062301. Ders slaytları elektronik olarak dağıtılacaktır. |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | 4 | 20 |
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | 5 |
Proje | 1 | 15 |
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 20 |
Final Sınavı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 7 | 60 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | 2 | |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 2 | 32 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | |||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | 12 | |
Proje | 1 | 12 | |
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 12 | |
Final Sınavı | 1 | 18 | |
Toplam | 150 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Matematik, Fen Bilimleri ve Biyomedikal Mühendisliği konularında yeterli bilgi sahibidir; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanır. | X | ||||
2 | Karmaşık Biyomedikal Mühendisliği problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer; bu amaca uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | X | ||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygular. | X | ||||
4 | Biyomedikal Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirir, seçer ve kullanır. | X | ||||
5 | Karmaşık Biyomedikal Mühendisliği problemlerinin veya araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlar, deney yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar. | X | ||||
6 | Biyomedikal Mühendisliği disiplini içinde ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışır; bireysel çalışma sergiler. | |||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; etkin rapor yazar ve yazılı raporları anlar, tasarım ve üretim raporları hazırlar, etkin sunum yapar, açık ve anlaşılır talimat verir ve alır. | |||||
8 | Biyomedikal Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi sahibidir; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçlarının farkındadır. | |||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibidir. | |||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibidir; girişimcilik, yenilikçilik hakkında bilinçlidir; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibidir. | |||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak Biyomedikal Mühendisliği ile ilişkili konularda, bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar. | |||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. | |||||
13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilgiye erişir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler; insanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini Biyomedikal Mühendisliği alanıyla ilişkilendirir. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest